Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Lär känna våra Elitaktiva - Josefin Gerdevåg
2018-01-15 16:12
Du kan under kommande vecka följa Josefin Gerdevåg på vår Instagram @kfumorebro_friidrott

Lär känna våra elitaktiva – Josefin Gerdevåg


Jag sätter mig ner med Josefin Gerdevåg, vår duktigaste långdistanstjej i föreningen. Josefin är uppväxt i Örebro i Björkhaga och blev tidigt en del av KFUMs verksamhet. Den första idrotten som hon började med var orientering i KFUM Örebro orientering där hon var aktiv från 7 års till 16 års ålder. Josefin säger själv att hennes starka sida i orienteringen alltid var löpningen och att det även märktes i andra idrotter som hon testade som basket och innebandy. Josefin säger själv att hon inte hade någon bolltalang men att hon var stark, snabb och framförallt uthållig. Pappa var en inspiration för Josefin. Även om han inte tävlade var han ute och sprang mycket, vilket väckte ett intresse hos henne. Sin debut i KFUM Örebro Friidrott gjorde inte Josefin förrän vid 12 års ålder där hon hamnade i en träningsgrupp med Daniel Magnusson. Det blev dock en kort visit då det var få tjejer som var med i gruppen, vilket gjorde att Josefin fortsatte sin satsning på orienteringen.


Under gymnasietiden lade Josefin idrotten åt sidan och motionerade istället bara för nöjes skull. När hon efter gymnasietiden började studera på universitet i Oslo på deras läkarlinje fanns det inte ekonomi till gymkort och då blev löpningen istället ett billigare alternativ. Tillsammans med en kompis sprang Josefin fyra gånger i veckan och 2005 anmälde hon sig för första gången till maraton tillsammans med sin kompis där hon kom i mål på en mycket bra tid. Josefin fastnade direkt för det och sa att det här måste jag göra igen. Kompisens reaktion var dock den motsatta!


Kort därefter tog Josefin kontakt med en friidrottsklubb i Oslo, SK Vidar, och efter det har hon tränat på. Under studietiden låg dock studierna dock i fokus och under hårda perioder med pluggande fick tävlandet stiga åt sidan, då hon inte hade råd att avvara helger för det. Josefin studerade på läkarlinjen i Oslo i sex år, innan hon vid 2009 flyttade tillbaka till Örebro. Josefin hade dock redan 2007 gått med i IF Start för att hon ville kunna springa på SM. Där körde hon all sin träning själv utan tränare. På egen hand tog hon sig under 3 timmar på maraton och satte ett personligt rekord med 1 timme och 22 minuter på halvmaraton.


Vår tränare Mikael Kroon upptäckte Josefins talang och hörde av sig och som Josefin själv säger, tjatade, om att Josefin skulle komma och träna tillsammans med hans grupp i KFUM. Vid 2011 började Josefin träna med Mikael Kroons gäng och 2012 var första året som Josefin tävlade för KFUM Örebro Friidrott.


Det som fick Josefin att fastna för träningen med Mikael Kroon var det väl uttänkta träningsupplägget som gett resultat och att Mikael i sig själv är en fantastisk person som bryr sig om annat än bara resultat, utan även lägger vikt på att man som individ mår bra. Josefin säger att Mikael är väldigt kärleksfull och brinner för sårbara själar och ger allt av sig själv för sina aktiva. För Josefin är Mikael inte bara en tränare, utan även en väldigt nära vän.


Sedan Josefin har börjat träna med Mikael har hon satt personligt rekord på alla distanser. Hon kom med ett personligt rekord på 2 timmar och 54 minuter i maraton och nu har hon tiden 2 timmar och 43 minuter. Det är även maraton som Josefin ser som sin huvuddistans även om halvmaraton ligger henne nära om hjärtat också. Sedan träningen med Mikael har Josefin också introducerats till kortare distanser och har på det viset upptäckt att hon även har en viss snabbhet i kroppen, vilket är ovanligt bland maratonlöpare.


Vad gäller maraton är det både en fysisk och mental kamp enligt Josefin. Man måste ha ett mantra under loppet för att göra sig stark, men även ha en bra känsla för hur snabbt man skall öppna, för annars blir det tufft. Jag ställer frågan till Josefin om varför hon fastnat för just friidrotten och enligt henne är det till 80-90% hennes glädje till träningen. För henne är löpningen som meditation, samt att man hela tiden får nya utmaningar som man skall klara av. Josefin nämner som exempel att man överkommer olika former av intervallpass och att man sedan ser överföringseffekten till tävlingsresultaten.


Enligt Josefin är det genom idrotten hon är den person hon är idag. Den gör henne till en bättre och trevligare person, men till viss del även mer egocentrisk, då det krävs mycket fokus på sig själv för att kunna prestera inom elitidrott. Josefin vet dock att om hon har en dålig dag eller är sur på jobbet så är det träningen som är hennes bästa medicin, den är näst intill beroendeframkallande. Genom träningen har Josefin även träffat många människor som har helt andra livsöden, som hon inte hade träffat om inte hade varit involverad i idrotten. Ett exempel på detta är Hamid som ingår i hennes träningsgrupp som är ensamkommande. Att få träffa Hamid tycker Josefin har varit väldigt givande.


Under sin karriär har Josefin som bästa notering en 3e plats från SM i maraton i Stockholm och även en 3e plats på SM 3x1500 meter. Utöver dessa noteringar har Josefin även tagit två fjärdeplatser på SM i halvmaraton och en 6e plats på 10000m på bana också. De bästa minnena från sin karriär är SM bronset i maraton, där hon trots dåliga förhållande lyckades prestera mycket bra. Hennes distriktsrekord i maraton som hon satte i Frankfurt med 2.43 är också väldigt stort och det var extra roligt att hennes mamma var där på plats och hejade på. Josefin minns även sin sista tävling innan graviditeten där hon i mars 2016 sprang halvmaraton på 1 timme och 16 minuter i Haag i Nederländerna. Där sprang hon med sin rival, träningskollega och kompis Mikaela Kempii. Båda slog sina personliga rekord med råge och det skiljde bara 5 sekunder mellan dem vid målgång.  


Mikaela Kempii har varit väldigt viktig för Josefin då Josefin tror att hon inte hade varit lika bra utan den sporrning som Mikaela gett henne. Om Mikaela inte ställer upp får Josefin sällan någon konkurrens på lokala tävlingar. De tränar även mycket tillsammans och stöttar varandra i med och motgång (skador exempelvis). Josefin sticker dock inte under stolen med att det är roligt att vinna över Mikaela och att det är bittert att bli slagen. Dock gläds hon oerhört åt Mikaelas framgångar och tycker även att det är tråkigt just nu att Mikaela har skadebekymmer. Josefin säger att hon håller tummarna för att Mikaela snart skall vara tillbaka i slagkraftig form.


Jag ställer frågan till Josefin om varför hon är så duktig på att springa långt. Hon menar att det viktigaste är att hon gillar att träna, att hon har en hög högsta nivå och att hon håller hela distansen ut, vilket inte fungerar för alla. Hon är även mentalt stark på långa lopp och får detta genom sin tränare som hejar på eller genom målbilder. Målbilderna handlar om hur det skall kännas och vara och Josefin menar att man nästan kommer in i en trans. Hon brukar även dela upp loppet i olika etapper, där hon klarar olika delar av loppet.


Vi kommer in på ämnet varför det är så få tjejer som ägnar sig åt långdistans och enligt Josefin måste det finnas kvinnliga förebilder i klubben eller i stan. Det måste även finnas tillgänglighet till en träningsgrupp för intresserade. Just nu har vi endast Kroons grupp och hon menar att det kan vara svårt att ensam komma in där som tjej i tonåren. För Josefin är det dock inget problem då hon har mycket vana av att löpa med killar och ibland hänger hon även på ett gäng i Örebro AIK för att få lite draghjälp. Hon uppmanar dock tjejer att våga ta steget då det är en väldigt varm och trevlig grupp. 


Några viktiga lärdomar som Josefin dragit under sin karriär är att man inte behöver vara en supertalang när man är liten för att lyckas när man är äldre och att det är viktigt att ha roligt när man tränar, för att det annars blir väldigt svårt att hålla på med långdistanslöpning. Om man inte trivs med träningen blir det jobbigt varenda dag. Därför är det viktigt att man har en genomförbar plan med träningen som är rimlig. Då finner man harmoni i träningen och då kommer det bra resultat. Josefin betonar även vikten av att lyssna på sin tränare. Man skall vara lyhörd och våga göra det han eller hon säger och inte köra en massa grejer vid sidan av. Detta av respekt till tränaren och även för sitt eget bästa. Tränaren har lagt ner tid och planerat på ett genomarbetat sätt och det blir svårt att utvärdera och omforma träningen om man inte följt upplägget. Josefin menar även att kommunikationen är mycket viktig där man förmedlar skadekänningar eller andra bekymmer som hindrar träningen.


Till vardags jobbar Josefin på USÖ som specialist i Anestesi (narkosläkare). Där har hon jobbat sedan 2009 och trivs väldigt bra då det är ett roligt och varierande jobb med mycket nytt folk och goda arbetskamrater. På sin fritid kör Josefin gärna crossfit om träningsprogrammet tillåter, ett intresse som hon delar med sin fru Elisabeth. Hon gillar även att äta mat, träffa kompisar och att resa. Favoritresmålet är Grekland där Josefin varit 10-15 gånger. Idag bor Josefin på Norr här i Örebro med Elisabeth och med sina två barn Truls och Marte.


För Josefin är det viktigaste hos en tränare att man ser hela människan och inte bara atleten, där man har förståelse för övrig livssituation. Josefin säger att det finns 17000 sätt att bli bra på maraton, men att det inte hade gått med en tränare som inte haft förståelse för livssituation med jobb och familj. Hennes fru hade inte heller haft samma förståelse som hon har idag om hennes tränare Mikael inte hade fått henne att känna sig sedd också. Mikael har lagt ner vikt på att lära känna Josefins familj och detta har gjort att Elisabeth tycker att det är väldigt kul att vara åskådare och även att hon alltid känner sig välkommen. Josefin menar att det går att hålla på med elitidrott trots att man har familj och barn, bara att det är viktigt med noggrann planering och stöttning från sin partner.


Det som Josefin ser framemot mest nu framöver är nya personliga rekord. Det har varit både mentalt och fysiskt tungt att ta sig tillbaka efter graviditeten, som hon fick en förlossningsdepression efter. Där har träningen hjälpt henne att hamna på rätt bana igen.


Josefin avslutar sin intervju med att ge tre tips till yngre talanger på väg uppåt:


  •       Man behöver inte vara en supertalang tidigt, man kan lyckas ändå genom gediget arbete.
  •           Se till att ha roligt när du tränar, det är viktigt för att du skall klara av att hålla motivationen i längden.
  •      Följ alltid den träningsplan som du eller din tränare satt upp, då har du störst chans att utvecklas och utvärdera träningen på ett konstruktivt sätt.

Josefins personliga rekord:


800m: 2.14.16

1500m: 4.32

3000m: 9.38

5000m: 17.01

10000m: 35.12

Halvmaraton 1.16.43

Maraton: 2.43.40


Nyhetsarkiv
Framgångar i helgen!2018-08-06 13:05
Tjejforum 11 Juli 19.152018-06-07 14:14
Stafett-SM & JVM kval!2018-05-29 15:49
Välkommen Emma Jansson!2018-04-20 11:13
Tjejforum 3 april2018-03-27 18:28
Händelserik helg!2018-02-12 10:17
Finnkampen.2017-07-11 15:30
Friidrottsskolan 20172017-04-04 12:50
IEM & IUSM i helgen!2017-03-06 10:27
Årsmöte 22 mars2017-02-08 08:38
Stavtävling2017-01-24 09:46
Viktkastning2017-01-23 15:54
God Jul & Gott Nytt År!2016-12-22 13:11
Kvarglömda kläder2016-12-12 11:30
Daniel årets ledare!2016-12-09 14:46
Reflexvästar2016-11-04 12:39
Kommer och går!2016-11-01 14:59
Målningen2016-10-03 10:18
Lördagens Castorama2016-09-25 11:14
NIU - Informationsträff2016-09-04 15:55
Inför SM2016-08-24 12:03
Resultattävling 3-steg!2016-08-22 11:19
Daniel Persson 2016-08-18 19:20
JSM och USM i Skåne2016-08-08 12:59
Öppettider2016-08-01 10:17
JSM Hässleholm2016-07-23 22:08
USM i Vellinge2016-07-22 13:55
Hallen öppen2016-07-20 16:48
JSM och USM2016-07-14 15:11
Hallen stängd.2016-07-13 12:14
Högt hoppat av Rasmus2016-06-14 11:35
Ungdomstävling2016-06-09 11:49
Barngrupper2016-05-30 16:33
Världsungdomsspelen.2016-05-30 16:08
Trivselregler2016-05-30 09:10
Världsungdomsspelen2016-05-25 16:19
Resultat Gubbracet 20162016-05-17 19:29
Seriematchen info2016-05-16 14:07
Seriematchen2016-05-16 14:04
Lag SM-kval2016-05-14 23:31
Samplingskvällen2016-05-11 18:34
Lag SM2016-04-30 09:03
Fanny Ernestams vecka!2016-03-19 08:00
ISM Mångkamp2016-03-14 08:57
Guld och silver i IVSM 2016-03-07 12:48
IUSM i Uddevalla2016-03-07 10:31
Theodor Thor!2016-03-05 08:46
ISM i friidrott2016-02-27 07:00
Dags för Fanny Runheim!2016-02-20 07:00
Globengalan 17 februari2016-02-16 13:28
Dags för Elins vecka!2016-02-13 07:00
Örebro Indoor Games!2015-12-03 08:01
Prova på friidrott!2015-11-18 13:29
USM och JSM-USM172015-08-26 13:12
ÖREBRO NIU-FIG2015-08-17 13:18
FANNY RUNHEIM 7:a i EYOF2015-07-31 10:44
Örebro Ungdomsgala 15/82015-07-29 10:34
FANNY 5:A I UNGDOMS-VM!2015-07-20 12:45
Jiannis i Universiaden2015-07-13 12:22
Fanny x2 i blågult2015-06-25 14:46
Friidrottsskolan 20152015-06-15 13:10
Örebro Sports Week2015-06-11 14:26
Slägga/diskustävling2015-05-29 12:57
2015-05-07 12:39
Örebro Sportsweek2015-04-29 10:17
Friidrottskola i sommar!2015-03-17 16:43
God Jul & Gott Nytt År!2014-12-24 11:33
Örebro Indoor Games!2014-11-18 10:44
Äntligen Malin!!!!2014-08-25 09:55
Nästa löparkväll 29/72014-07-06 11:47
Orienteringstävling GIH2014-06-12 16:07
Taggarna igen!2014-06-10 16:10
Strul med taggarna!2014-06-09 11:00
SPVC2014-06-02 10:51
Släggtävlingar2014-05-21 11:06
Flera kastpers i Växjö2014-03-26 14:29
Välkommen Emil!2014-03-24 15:17
Inbjudan till årsmöte!2014-03-05 12:42
Välkommen Daniel2014-03-05 12:39
Våra aktiva lyfter!!2014-02-05 10:42
Tybblelundsspelen 20142014-01-27 13:05
Inbjudan till årsmöte!2014-01-27 13:04
 
Följ oss på sociala medier!
Huvudsponsor Åstadsloppet:
 
Sponsorer och samarbetspartners:
 
Våra arrangemang:
Vi samarbetar med